Program


4. A szín képe, a kép misztériuma

4. A szín képe, a kép misztériuma

A MODEM aktuális kiállítása, A szín képe, a kép misztériuma címen átfogó válogatást mutat be a legjelentősebb hazai magángyűjtemények közé tartozó Antal–Lusztig-gyűjtemény monokróm festészeti darabjaiból.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

A MODEM aktuális kiállítása, A szín képe, a kép misztériuma címen átfogó válogatást mutat be a legjelentősebb hazai magángyűjtemények közé tartozó Antal–Lusztig-gyűjtemény monokróm festészeti darabjaiból.A debreceni múzeumoknál letétbe helyezett kollekció egyik jelentős műcsoportja, az említett hagyományra koncentrálva, több száz hazai és nemzetközi alkotást számlál. Tulajdonosa, dr. Antal Péter a 2000-es évek közepén kezdett monokróm festményeket vásárolni, a több mint ötszáz mű gyűjteményének különálló szegmensét képezi. Az elmúlt évtizedekben számos itthoni és külföldi tárlaton láthattunk kisebb-nagyobb szelekciót ezekből a  monokróm munkákból. Az egészében azonban eddig még sohasem látott anyag jelentőségét többek között az adja, hogy e kivételes gyűjtői elköteleződésnek köszönhetően a monokróm festészet szellemisége és öröksége nemcsak az egyes életművekben, konzekvens alkotói törekvések mentén él tovább a hazai diskurzusban, hanem az Antal–Lusztig-gyűjteményből válogatott kiállítások alkalmából megjelenő sajtópublikációk révén időről időre a közbeszédben is felbukkan. Ezzel pedig hozzájárul a témáról szóló kommunikáció folytonosságához és a monokróm magyarországi fejezetének megkérdőjelezhetetlen történeti (és internacionális) beágyazódásához.

A monokróm festészet irányzatának egyik legfontosabb képviselője, Marcia Hafif 1978-ban publikálta Megint elölről című programadó esszéjét, amelyben a történeti referenciákig visszanyúlva dekonstruálta a festészet médiumát. Írásában tett javaslata szerint ahhoz, hogy a festészetet újra el lehessen kezdeni, meg kell vizsgálnunk Rodcsenko, Malevics, Strzemiński, Barnett Newman, Mark Rothko, Ad Reinhardt és mások a festészet végéről tett állításait. Ugyanis elérkezett a pillanat, amikor – ahogy írja – „a festészet mint vállalkozás kérdésessé vált és »törlés alá« került”. Erre a pillanatra pedig megoldásként az a lehetőség kínálkozott, hogy „azok a művészek, akik még mindig érdeklődtek a festészet iránt, a festészet elemzésébe kezdtek és a festészet mibenlétének alapkérdéséhez fordultak újra”, de nem azért, hogy definiálják a festészetet, hanem hogy képesek legyenek életet lehelni belé azzal, hogy az egészet újrakezdik.

Marcia Hafif teoretikus felvetéseiből kiindulva az egyik legismertebb amerikai monokróm festő, Joseph Marioni megfogalmazásában a monokróm festészet mint „irányzat” leginkább olyan 20. századi kutatásnak tekinthető, amely a festészet meghatározó princípiumainak feltárására vállalkozott. S mint ilyen, a monokrómia iránt elkötelezett festők számára lehetővé tette az elődök festészeti tanulságainak szintézisét a festészet fundamentális vizsgálatával. A kutatással összefüggésbe hozható festők és életművek a festészet materiális összetevőiből kiindulva, de az absztrakción túllépve új alapokra helyezték a festmény (kép) és a néző viszonyát, újradefiniálták a festmény (kép) és a tárgy fogalompárosát, és mindenekelőtt felszabadították a festék anyagiságát az ábrázolás évszázados béklyója alól.

 

Az Antal–Lusztig-gyűjtemény monokróm szegmenséből ez alkalommal válogató kiállítás 7+1 külön egységbe szerveződve kalauzolja végig a látogatót egy olyan – egyszerre fizikai és imaginárius – útvonalon, amely a festészet anyagi összetevőiből kiindulva a monokróm festők kutatásain keresztül a festészet olyan evidensnek gondolt fogalmain vezet végig, mint a gesztus, a kép tere, a kép határa vagy a kép rétegei. A hazai és nemzetközi alkotók egyes szekciókba rendezett munkái azonban nemcsak ezekről a fogalmakról alkotott általános elgondolásokat árnyalják, hanem a festészet azon misztériumához is közelebb engednek, amelynek eredményeképp a festék matériájának a felszabadítását követően létrejöhetett a portré műfajának azon típusa, amely a szín képét ábrázolja.

Az egyes szekciókban kiállított festők legtöbbjét a festészet önreferenciális feltételei foglalkoztatják, ilyen irányú vizsgálódásaikhoz pedig a legbiztosabb terepet a monokróm formanyelv nyújtja: ennek keretei lehetővé teszik számukra, hogy minden üzenet közlésétől és minden narratív tartalom megjelenítésétől radikálisan elzárkózzanak. A radikális festészet (Radical Painting) irányzatának képviselői a monokrómia lehetőségén keresztül a festmény és a hordozó strukturális vizsgálatára, ezzel párhuzamosan pedig a színre és a kép tárgyjellegére helyezik a hangsúlyt. A színt önálló, minden felülettől és formától elhatárolható entitásként kezelik, és ezt a mindentől független entitást az önmagáért való (kép)tárgy fizikális dimenzióinak lehetőségein keresztül állítják a néző elé.

Kurátor: Zsikla Mónika

 

Művész: Marcus ABEL / Giuseppe AMADIO / Anne APPLEBY / Bernard AUBERTIN / César BALDACCINI / Torie BEGG / Hagan BENGTSSON / BERNÁT András / Alfonso FRATTEGIANI BIANCHI / Bram BOGART / Alan CHARLTON / Philippe CHITARRINI / Christiane CONRAD / CSEH Szilvia / Christoph DAHLHAUSEN / Rudolf de CRIGNIS / Alec De BUSSCHÈRE / Gioppe DI BELLA / Arturo DI MARIA / Hadrien DUSSOIX / ERDÉLYI Gábor / Helmut FEDERLE / FELEDY Gyula Zoltán / FORGÓ Árpád / Rossella FUMASONI / GÁL András / Jakob GÄSTEIGER / Johannes GECCELLI / Alex GERN / Ludwig GERSTACKER / Johannes GIRARDONI / Raimund GIRKE / Kuno GONSCHIOR / HAÁSZ István / Marcia HAFIF / HANTAÏ Simon / Herbert HAMAK / HENCZE Tamás / René HERAR / Manfred JÄGER / Jeong Sook AHN / Dorothae JOACHIM / Zebedee JONES / Jus JUCHMANS / KÁLDI Katalin / KÁROLYI Zsigmond / KEPES György / Imi KNOEBEL / Hartwig KOMPA / Marie Joe LAFONTAINE / Edwina LEAPMAN / Ciarán LENNON / Sol LEWITT / Erik LINDMANN / Omar LUDO / James LUMSDEN / Vincent MARRAS / Jason MARTIN / Pierro MANZONI / Umberto MARIANI / Joseph MARIONI / Ingo MELLER / Jürgen MEYER / MOLNÁR Vera / Kiminori MIZOBE / A. Paola NEUMANN / Hermann NITSCH / Gunnar OKNER / Gianluca PATTI / Thomas PHIL / PAUER Gyula / Frank PIASTA / Alfredo PIRRI / Paul RAGUÉNÈS / Jochims RAIMER / Dirk RATHKE / Gerhard RICHTER / Rene RIETMEYER / Perry ROBERTS / Rolf ROSE / Arnulf RAINER – Dieter ROTH / Michael RÖGLER / Yuko SAKURAI / Constanze SCHWEIGER / Phil SIMS / Soós TAMÁS / Andre STEMPFEL / REIGL Judit / Rudy STANZEL / ŠWIERKIEWICZ Róbert / SZABÓ Dezső / SZALAI Kata / SZLÁVIK Barbara / Cedric TEISSEIRE / Heiner THIEL / Irene THOMET / Frederic Matys THURSZ / Peter TOLLENS / Jorrit TORNQUIST / TÖLG-MOLNÁR Zoltán / Lee UFAN / Günther UMBERG / VARGA Gabi / Dieter VILLINGER / Winfried VIRNICH / Icke WINZER / Duane ZALOUDEK / Herbert ZANGS / Jerry ZENIUK / John ZINSSE

Ajánlatunk


Megújult műsorral, új fellépőkkel térnek vissza az Illúzió Mesterei Kecskemétre!

A fogantatástól a születésig negyvenkét hét telik el. Ebben az időszakban játszódik darabunk. Hősünk azonban nem egy születendő gyermek vagy édesanyja, hanem egy szülész-nőgyógyász: Dr. Virágvári Imola.

A 60 perces angol nyelvű túrák mindennap háromszor (13:30, 15:00, 16:30) indulnak. Időszakosan olasz, francia, spanyol, német és magyar nyelvű túrák is elérhetőek. Jegyár: 9000 Ft Próbák ideje alatt a nézőtér nem látogatható. Előadások idején az épületlátogatás szünetel.

Ajánló


Komédia a köbön! Egy falrengető vígjáték, amely színpadon és filmen egyaránt nagy sikereket aratott!

Az ezeregy éjszaka az egyik legismertebb és legcsodálatosabb mese az egész világirodalomban. Páratlanul gazdag és színes történet szerelemről, hűségről, örök…

A budapesti Néprajzi Múzeum a világ egyik legkorszerűbb etnográfiai intézménye.

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!